GODKÄNDA HJÄLMAR 2016

Har ni hört det här om att en del hjälmar inte kommer vara godkända från och med 2016? Jag tänkte att jag skriver och berättar det här ändå för er som missat det helt enkelt. 
Men iallafall, man kan enkelt kolla upp hemma om ens hjälm kommer vara godkänd eller inte genom att kolla i sin egen hjälm.

Dessa två hjälmtyper är dem som är ute på marknaden just nu; 

-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 4 november 2014 och som typkontrollerats enligt äldre standard EN 1384, dessa är godkända fram till och med 31 december 2016 


• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll  märkta VG1 01.040, dessa är godkända utan bortre tidsgräns

Som ni ser i min samshield så kommer den inte vara godkänd. Vet dock inte hur det ser ut i andra samshield men jag har ju haft min ett tag och möjligtvis är det så att jag har en gammal modell bara. Ska kolla upp det faktiskt. Synd om det skulle gälla alla, lätt den snyggaste och skönaste hjälmen!