INSPÄNNINGSTYGEL I DEN VÄRSTA FORM

Tar upp en gammal diskussion här på bloggen som egentligen redan är död men har ju inte kännt mig som en hästmänniska för ens nu igen så tänkte att jag vill ändå kolla av med er :) Det jag tänkte ta upp i detta inlägg är den här inspänningen Tyra använder sig av.
 

Jag HATAR att snacka skit om andra och speciellt på nätet och det kommer jag inte göra heller. Man måste acceptera att alla har olika metoder som man inte alltid håller med om. Så det här är inget inlägg riktat mot Tyra som person utan bara själva inspännings modellen. 
 
Modellen går till som så att med hjälp av 2 grimskaft knyter du ihop ändarna och sedan trär genom hästens ben upp till munnen, Svårt att förklara så hänvisar er till bilden nedan istället ↓
 
 
- Jag personligen skulle aldrig använda mig av den. Anledning för MIG är enkel. För det första tycker jag inte att det är okej att använda sig av något som är så stumt som faktiskt grymskaft är. Får hästen panik så är det ytterst liten risk att grimskaften skulle gå av vilket i sin tur skulle medföra stora skador på hästen om man har otur. Men hade det varit gummi i ändarna till munnen eller gummi rakt igenom så skulle jag inte ha något emot inspänningen. Just för att om det hade funnits gummi i ändarna så hade det, om hästen fått panik eller rykt upp huvudet gett hästen utrymme till att slå upp huvudet eftersom att det dras ut. På så sätt kan man både få en fast inspänning men som även ger hästen utrymme om den skulle behöva det. 
 
Egentligen tycker jag inte själva modellen är så dum, utan bara materialet att använda sig av. I det här läget så vågar jag faktiskt inte tänka på vad som skulle hända om hennes häst skulle rycka upp huvudet. Det tar ju med all garanti tvärstopp och det medför för de flesta hästar panik då dem känner att dem sitter fast och flykt instinkten sätter igång. Därav skulle jag aldrig använda mig av en fast inspänning på någon av mina hästar oavsett ålder pga skadorna det faktiskt kan framkalla om man har otur. 
 

url.jpgurl.jpg

Jag såg att Hööks har samma modell ↑, vet dock inte om det är elastiskt eller något i den stilen men det jag känner spontant är att det är en längre modell än vad man får med 2 grimskaft och modellen är tunnare, vilket såklart är bättre. Jag har varken sett modellen i verkligheten eller vet något om den men fortfarande så rekomenderar jag denna framför 2 grimskaft. Dock

 

Vill bara säga klart å tydligt att jag inte har något emot inspänning eller hjälptyglar, av rätt form. Men enligt mig är detta något som vi kan stryka från listan på en gång eftersom att det finns så otroligt mycket mer och bättre utbud att använda sig av. Min åsikt: Dena metod är vad amatörer använder sig av som inte kan tänka ett steg längre om vad som faktiskt kan hända om hästen tillexempel endast slänger upp huvudet.