ETT LÅNGT UPPDATERANDE INLÄGG IDAG OCH IGÅR

Efter den otroligt sorgliga dagen igår kom jag helt av mig om vad det var jag egetnligen tänkt uppdatera er om under gårdagen. Så berättar det nu istället;
 
Igår var jag först i ridhus med Kaiser och trimmade med hjälp av bommar. Tränade mycket lydnad som man känner att han glömt bort under vintern haha. Hade två bommar längsts en långsida som jag ökade och minskade galoppsprång emellan. Det viktiga med det är tycker jag att man först kollar av, hur många galoppsprång får jag in med en normal galopp? (om man inte stegat upp bommarna vilket jag aldrig orkar göra...) I det här fallet fick jag in 9 galoppsprång. Bestämde sedan innan jag red på bommarna att tex, nu ska det vara 11 galoppsprång. Det ger en chansen att öva känslan att rida på vissa galoppsprång. Vilket tempo och vilken storlek på galoppen man bör hålla i olika lägen för att få dem avstånden man planerat att hålla. En bra övning enligt mig att lära känna hästens galopp. 
 
Har även själv hur mycket träningsvärk som helst efter den här övningen då jag passade på att sitsträna större delen av den genom att rida utan stigbyglar. Och eftersom att Kaiser är så stor får man jobba med hela kroppen för att hålla ihop honom. Både han och jag var helt slut efter = han fick en mysig vilodag idag. 
 
 
 
Nu till Conny, när jag trimmade honom efter ridhuset i snön i sommarhagen gick vi omkull. Inte värsta omkullramlingen utan vi kom i galopp så bara förvann alla ben under honom så vi gled liksom omkull och jag hamnade halft under honom. Men det gick bra, han var otroligt lugn hela tiden och var försiktigt för att inte ramla helt på mig. Läskigt när underlaget bara släpper helt plötsligt på ett ställe... Red vidare sen efter händelsen en stund och han kändes väldigt fräsch. 
 
Tog därför med honom till ridhus idag och han kändes super fin och fräsch vilket var otroligt skönt! Ställde även fram ett räcke som jag rullade på (har ju inte hoppat honom än) och ska dessutom träna på onsdag så känner att jag behöver några språng innan det. Men vi hoppade iallafall några språng på 130cm och det kändes så otroligt enkelt!
 
 
Bild på jossan och Conny från någon 110cm i somras. Ni ser ju ögongodiset till häst!!!!!!